Total Pageviews

Thursday, May 29, 2014

Langit Negeriku Berduka

Minggu ini minggu langit berduka di negeri saya. Sultan saya mangkat.

Hanya sedekah apa yang saya boleh sedekah sebagai saudara seagama.

Siapa pun kita, sama ada yang sedang bersimpuh di akar atau yang sedang bersemayam di puncak silara, akhirnya akan berjumpa Dia.

Saya membaca status-status di laman sosial. Ramai rakan yang kesedihan yang amat sangat dan mahu berkabung seratus hari, memakai pakaian hitam dengan ikat putih yang ada ukuran tertentu pula. Dan kemudian bertukar gembira yang amat sangat juga ketika pengganti baginda dimashyurkan.


Almarhum sultan saya antara sultan tercerdik di tanah Melayu ini. Anakandanya yang menjadi sultan sekarang juga khabarnya meneruskan legasi tercerdik itu. Mudah-mudahan sahaja kecerdikan itu memberi kebaikan kepada semua, bukan untuk keberuntungan sebahagian pihak berkepentingan. Hormati pendapat dan peribadi baginda.

Berkabung?

Berkabunglah tetapi jangan sampai menjadi kesusahan kepada orang banyak kerana terpaksa mengikut protokol yang melecehkan. Jangan berkabung sehingga kita nampak macam penganut agama lain. Adalah lebih baik jika kita menyedekahkan ayat-ayat suci sebagai menyempurnakan tanggungjawab kita kepada insan seagama.

Saya teringat satu ketika apabila seorang raja sebuah negeri mangkat. Kami para penjawat awam sibuk mencari tudung hitam di kedai sehingga kehabisan. Terpaksa pergi ke bandar lain untuk membeli, sebab yang mencari tudung bidang enam puluh agak sukar, tiada banyak stok.

Menghormati pemimpin itu perlu. Apa lagi jika pemimpin itu sepanjang hayatnya turut menyantuni rakyat. Hidup seadanya tanpa dikurungi peraturan seribu. Tidak segan berkunjung ke pondok buruk dengan lantai bocor. Tidak kisah jika terpaksa makan bersila dengan hidangan ala kadar.

Kadang-kadang pemimpin OK. Yang mengada-ngadanya ialah orang sekeliling, atau dalam bahasa basahannya “pencacai”. Mereka ini yang lebih sudu daripada kuah. Terus terang, saya memang menyampah betul dengan golongan ini. Kalau dalam sesuatu majlis, ada puak-puak yang ini, saya angkat kaki sahaja. Merekalah yang merosakkan reputasi sang pemimpin.

Saya tidak tahu langit di negeri saya masih berduka atau sudah sedikit cerah.

Saya sedang bersiap-siap untuk misi mencari Temasik.

Temasik yang sudah hilang lenyap di sebalik Singa yang Berpura-pura!