Total Pageviews

Tuesday, February 11, 2014

Imam

Seorang anak muda, namanya Aiman, menghubungi saya via mesej di laman sosial.

Rupa-rupanya dia merupakan siswa guru jurusan PAI semester 5 dari IPG Kampus Tuanku Ampuan Afzan.

“Bakal ustaz. Alhamdulillah” kata saya.

Anak muda ini sedang menceburi dunia penulisan. Sajak, saya kira. Sebab saya ternampak sajaknya yang terpapar di dinding laman.

Bagusnya kalau kita ada disiplin ilmu yang lain yang boleh kita serapkan dalam karya, khususnya jika punya ilmu agama. Menulis itu bersekali dengan tanggungjawab. Alangkah bagusnya jika kita dapat berdakwah dalam karya.

Teringat novel Imam tulisan Pak Abdullah Hussein yang telah saya ulang baca beberapa kali. Novel itu memenangi hadiah pertama sebuah sayembara. Saya belajar banyak perkara daripada cara mengambil wuduk sehinggalah persoalan-persoalan besar dalam agama. Pak Abdullah menyentuh isu-isu sensitif yang selalu disalah-tanggap oleh masyarakat Melayu.

Novel itu saya balut dengan plastik menandakan ia adalah antara koleksi kesayangan. Sama seperti novel tulisan Pramoedya Ananta Toer, Buya Hamka, Ustaz Azizi Haji Abdullah dan Pak Samad Said, juga Norhisham Mustaffa dan Khadijah Hashim.

Semuanya novel berat.

Alangkah banyaknya pahala yang mengalir buat penulis-penulis seperti Pak Abdullah.