Total Pageviews

Friday, January 24, 2014

Musim Keliru

Heboh seantero Malaya mengenai cuaca yang tiba-tiba keliru.

Khabarnya sudah turun salju di negara hujung kepala kita. Vietnam. Kemudian ada khabar angin mengatakan Indonesia juga mengalaminya di sebuah kabupaten. Cuaca di Kuala Krai Kelantan mencatatkan bacaan serendah 17 darjah.

Masuk kuliah, guru pelatih menyebut bahawa ada andaian 2015 nanti salju akan turun di Malaysia. Malaysia bakal menjadi negara empat musim.

Tidak mungkin. Namun tidak mustahil juga jika Allah mahu.

Memang cuaca agak dingin berbanding selalu. Redup sahaja seperti matahari baru lepas menangis. Membaca di sebuah akhbar online, fenomena ini berlaku disebabkan tiupan angin musim dingin dari China.

Apa pun, ada getar rasa yang sedikit menakutkan. Apakah ini juga sebahagian petanda?

Kita sibuk dengan cuaca yang menjadi dingin. Bagaimana dengan cuaca hati kita?

Anak-anak gadis saya nampak seakan tidak peduli dengan perubahan cuaca itu. Mereka bercuti dengan bersungguh-sungguh. Duduk sahaja berkurung dalam rumah dan sesekali keluar tatkala petang menjelang, iaitu selepas saya pulang pejabat jam lima.

Pesanan saya, tidak kiralah bagaimana bentuknya cuaca di luar. Panas atau hujan, mendung atau kemarau; yang penting ialah cuaca hati. Kalau cuaca hati kita cantik, apa pun cuaca di luar rumah akan menjadi indah dan manis.