Total Pageviews

Monday, July 22, 2013

Budak Itu...



Beberapa hari yang lepas budak itu menghantar mesej.

“Mandi di Laut Mati”.

Tengah terapung-apunglah agaknya, dia sempat menulis mesej kepada ibu.

Itu antara keinginan saya juga. Berada terapung-apung dan tidak tenggelam di laut yang kemasinannya hanya Allah yang tahu.

“Pedih gila kalau ada kulit yang luka. Mata pun pedih kena air”

Esoknya setelah seminggu di Jordan, dia kembali ke Bahrain. Di Dubai waktu transit, mujur seorang rakan dari China mengingatkan dia untuk sahur.

Seharian saya rasa lain macam. Budak itu tidak sihatkah?

“Kakak batuk kuat. Mata panas dan tekak perit.”

Saya sudah agak.

“Jangan keluar sendirian. Ajak kawan beli ubat batuk atau lemon. Minum air banyak. Kalau kena makan ubat, buka puasa...”

Saya mula risau. Teringat waktu dia diserang gejala yang sama hinggakan terpaksa ditahan di wad kecemasan.

Akhirnya, “kakak sudah ke hospital. Mungkin kakak dapat balik lebih awal ke Malaysia...”

Hati saya garing. Dia sendirian di tempat orang. Dan kurang sihat!

Doa ibu paling mujarab, apa lagi di bulan semulia ini.

Mudah-mudahan Allah sihatkan dia semula.

Dia hanya batuk...saya memujuk hati.