Total Pageviews

Monday, February 11, 2013

Jangan Pernah Menyerah



Isnin pagi lebuh raya masih dipenuhi kereta. Sesak yang berjalan. Bukan sesak yang berhenti.

Saya menuju ke utara. Tidak boleh lama sebab Khamis pagi saya perlu melakukan mamogram sekali lagi.

Perjalanan itu sangat menenangkan. Melihat apa sahaja, kelihatan cantik di mata saya. Seperti saat saya melihat warna merah di kaki langit semalam. “Itu lembayung,” saya beritahu anak dan dia cepat mengambil foto.

Ditemani lagu album terbaharu Opick, qasidah dan selawat daripada album Al-Habib Syeikh bin Abdul Qadir As-Sagaf dan CD ceramah UAI, saya memandu dengan gembira.

Malam tadi jam sebelas lebih baru tiba di rumah. Saya menghantar anak ke kampus dan membekalkan juga laksa utara dan keropok lekor untuk dia dan kawan-kawannya makan sebelum mesyuarat. Kafe tutup sedangkan mereka ada program. Pelik betul.

Saya berasa penat, tetapi hati gembira dan tenang sekali. Rupa-rupanya begitulah perasaan hati mak ketika memasak untuk bekal saya saat sekolah berasrama dahulu.

Untuk gembira dan tenang, tidak perlu hal-hal yang besar dan hebat. Kadang-kadang melihat ada bunga yang keluar daripada rekahan simen atau tanah pun sudah cukup meriangkan hati.

Apabila usia sudah melepasi beberapa takah, jiwa kita akan lebih tenang tatkala berdepan dengan musibah. Tidak lagi gopoh. Kita sudah boleh bertenang, perlahan-lahan berfikir, menimbang baik dan buruk, memahami situasi, tidak lagi cuba untuk lari, malahan dengan segenap keyakinan, kita serahkan segalanya kepada ketentuan Allah.

Masa telah mengubah diri kita.

Pengalaman dan cerita hidup telah membangunkan peribadi.

Yang penting ialah jangan pernah menyerah.

Perjuangan akan seluruhnya gagal jika kita hanya tahu memalingkan muka dan berlalu.

Ya, kita jangan pernah menyerah jika mahu kesudahan yang indah.