Total Pageviews

Thursday, January 31, 2013

E-mel Bob



Assalamualaikum...

Yang,

Saya meluangkan sedikit masa malam ini untuk menengok-nengok apa yang
ada dalam dunia siber. Lalu saya terjumpa blog Ibu Bunga Matahari yang
saya percaya dikendalikan oleh Yang.

Semoga ketika ini Yang dan keluarga terus dikurniakan Allah kesihatan
yang baik, rezeki yang melimpah dan memperoleh kebahagiaan hidup di
dunia yang sementara ini.

Tahniah daripada saya kepada Yang kerana terus aktif menulis dan
berfikir. Yang tidak seperti saya yang telah agak berkarat
penulisannya kerana sudah sekian lama lebih banyak bercakap daripada
mengasah minda melalui penulisan, seperti juga kebanyakan teman lama
Jabatan Penulisan kita yang suara mulut mereka kini lebih lunak, lebih
nyaring daripada suara hati.

Kadang-kadang saya ada juga berhubung dengan teman-teman lama kita,
antaranya Norazah Aziz (yang telah bersara daripada syarikatnya),
sebahagian besarnya kerana ingin mengingatkan kisah-kisah lepas,
sedikit sekali untuk merancang berjumpa pada masa depan. Mungkin elok
juga kalau kita dan teman-teman lama dapat bertemu untuk mempertautkan
kembali silatulrahim yang telah hilang dibawa arus usia.

Salam daripada saya kepada Yang dan jika bertemu teman-teman lama,
sampaikan juga salam saya kepada mereka. Sudah lebih 26 tahun kita
bertemu di Universiti Malaya (pada tahun 1986), dan saat-saat itu amat
menyeronokkan kerana ia merupakan tahun-tahun ketika kita semua belum
begitu mengenali harta kekayaan, pangkat, ketamakan manusia,
kesedihan, kekalahan dan segala tipu muslihat dunia.

Zaman itu, iaitu masa-masa ketika kita dan teman-teman di Jabatan
Penulisan masih muda, putih dan segar, akan sentiasa saya kenang dan
selitkan dalam ingatan.

Teruskan menulis dalam blog Ibu Bunga Matahari, teruskan luahkan suara hati.

BAHAROM MAHUSIN
16 Disember 2012


Saya membaca e-mel Bob dengan rasa gembira. Dia antara teman sekuliah yang berjaya dalam dunia persuratkhabaran, sesuai dengan ilmu yang kami pelajari di bangku kuliah universiti tertua itu.

Ramai juga yang berjaya menjadi penulis skrip drama dan novel sepenuh masa, menjadikan dunia penulisan sebagai kerjaya.

Dan ramai juga yang akhirnya menjadi seperti saya. Berada di kelas atau bilik kuliah, mengajar manusia sambil mengajar diri sendiri.

Apa pun yang telah kita tempuhi, itulah bab-bab dalam sebuah novel kehidupan.