Total Pageviews

Friday, August 10, 2012

Ketika Takdir Bercerita!



Petang Jumaat 21 Ramadan, saya duduk-duduk menanti Asar.

Ada mesej yang masuk.

Saya membacanya, cuba untuk percaya.

“Ibu, berita sedih...suami saya hanya dipinjamkan kat saya enam tahun sahaja. Arwah yang berusia 43 tahun selamat dikebumikan pagi tadi. Ibu doakan saya kuat!”

Demi Allah, saya amat terkejut!

Saya cepat membalas mesejnya.

“Fidah, kalaulah ibu mampu untuk datang ke sisimu. Untunglah dia, Jumaat Ramadan ini. Kuatkan hatimu ya nak. Ibu akan datang mencarimu Syawal nanti!”

Hanya itu yang saya mampu sebab mata saya kabur. Pipi saya kehujanan!

Sebetulnya, waktu saya pulang ke kampung untuk urusan anak baru-baru ini, dia ada menghubungi saya. Mahu sangat ketemu ibu gurunya. Saya pula tidak berkereta. Jadi, saya memberitahunya supaya dia sekeluarga datang ke rumah emak Syawal nanti.

Semalam, saya tiba-tiba teringatkan dia. Saya fikir Syawal ini pasti dapat bertemu dia, suami dan tiga anak kecilnya. Jadi, saya membuka laman sosialnya, mencari-cari wajah suami dan anak-anak di folder foto. Maha Suci Allah yang menggerakkan hati saya!

Tapi Allah ada perancangan yang lain. Allah telah menjemput suami yang tidak sempat berkenalan dengan ibu gurunya ini.

Anak yang kecil barangkali baru berusia beberapa bulan. Saya tahu ini antara saat paling sukar untuk dia dan anak-anak. Tapi saya pasti dia mampu menempuhnya sebab dia seorang perempuan!

Saya pernah menulis tentang pelajar berwajah manis ini. Dia antara pelajar yang tidak pernah didenda menulis lima belas kali untuk setiap ejaan yang salah. Sekarang dia menjadi guru bahasa Melayu di sebuah sekolah menengah di Lembah Lenggong.

Cuma katanya, setiap kali waktu saya, paling dia gementar ialah kesukaan saya yang mahu pelajar berani bercakap di hadapan kelas. Saya bekas pelajar komunikasi yang mempraktikkan ilmu “komunikasih”, bercakaplah sebab saya bukan guru yang gemar marah-marah!

Saya akan mencarinya Syawal nanti. Bukan lagi dia yang akan mengunjungi saya!

Seminggu lebih kurang, akan tiba idulfitri. Saya mula memikirkan bagaimana dia mahu menguruskan perasaan anak-anak yang belum begitu mengerti ke mana ayahnya pergi tiba-tiba, daripada ada kepada tiada.

Ya Tuhan, berikan dia kekuatan.

Ini ujian yang sesiapa pun tidak mampu untuk menempuhnya.

Tetapi kita berada di dunia realiti. Suka atau tidak, takdir Allah pasti tiba.

Pasti Allah punya sebab mengapa Dia mahu mengambil haknya.

Puan Rafidah Osman! Kerana kamu seorang perempuan, kamu pasti mampu berdepan dengan ujian!