Total Pageviews

Tuesday, August 7, 2012

Allah Sedang Peduli!



Mengapa kalau kita mahu berubah menjadi lebih baik dan mendekati agama, ujiannya menjenguk bertimpa-timpa?

Selalu kita dengar, dan kadang-kadang mengalaminya juga.

Waktu itulah kekuatan iman kita diuji. Kalau kita lemah maka kita akan mempersoalkan kasih sayang Allah. Kita sebenarnya semakin mendekati kekufuran.

Tapi kalau kita kuat, maka kita akan menganggapnya sebagai satu siri ujian kerana Allah masih peduli. Keredhoaan kita itu menjanjikan sesuatu yang sangat hebat di kemudian hari.

Lelaki itu sedang diuji. Dia kehilangan pekerjaan. Idulfitri sudah semakin dekat. Wang tabungan sudah tidak berbaki. Anak-anaknya yang ramai itu perlu diisi perutnya. Isterinya suri rumah yang jika bukan di bulan puasa, berniaga kuih-muih untuk sarapan.

Ujian Allah menyapa lagi.

Balik dari masjid, seseorang yang cemerkap membuka pintu kereta tanpa menoleh ke belakang. Dia tersungkur di jalanan, muka, rusuk, kaki dan tangannya luka. Motosikalnya rosak. Mahu melaporkan kepada polis, si cemerkap ketakutan. Tetapi tidak membayar apa pun. Akhirnya rakan-rakan semasjid membantu membawanya ke klinik untuk mendapatkan suntikan.

Dia mengirim mesejnya, “malam tadi Allah bayar tunai untuk dosa-dosa yang lalu...”

Sebelum itu pun dia banyak diuji. Adakalanya dia hampir kalah juga.

Baru-baru ini dia memberitahu, dua hari dia solat dengan tidak sepenuh hati. Malahan lebih teruk, ada dua waktu dia langsung tidak buat. Dia meratapi nasib malang yang datang seperti hujan musim tengkujuh itu.

Jam enam petang dia terjaga dari tidur. Waktu itu, sekilas di matanya tergambar api yang sedang membakar. Sudah pasti dia ketakutan. Saat melintasi bilik mahu mandi dan mengambil wuduk, dia terlihat isterinya sedang mengangkat tangan berdoa di sejadah. Rupa-rupanya si isteri sedang mengadu kepada Allah.

Saya mencatat, “itu maknanya Allah sangat menyayangi adik. Dia mahu menegurmu. Ujian-Nya sangat kecil tapi adik sudah mengeluh-ngeluh seperti dunia mahu kiamat. Jangan sesekali tinggalkan solat sebab di situlah peluang kita untuk memohon rahmat-Nya dengan hati yang bulat”

Saya kerap nampak lelaki ini menangis di sejadah. Saya memeluk-meluk, mengusap-usap kepalanya yang sudah tidak pernah kosong dengan kupiah. Sudah pasti dia sangat sedih, orang lain menjalani hidup dengan mudah, sedangkan dia kerap benar diuji pada saat dia benar-benar mahu berubah.

“Allah mahu mendengar rayuan kita. Dia merindui suara hati hamba-Nya. Adik diuji sedikit tetapi dianugerahi dengan banyak. Isterinya yang baik, anak yang baik-baik juga. Adik-beradik yang sangat mengambil berat. Rakan-rakan yang tidak akan berpaling. Udara yang adik sedut. Kaki dan tangan. Juga otak...” Saya menulis kepadanya.

Saya seperti yang lain, kurang pandai bercakap. Dalam enam beradik itu, yang mewarisi keramahan emak cuma kakak-kakak saya. Empat lagi, tiga lelaki dan saya yang perempuan memang betul-betul anak ayah!

“Redholah adik. Hidup kita tidak akan berhenti untuk diuji. Kita mesti berusaha bersungguh-sungguh demi mendapat markah yang cemerlang. Jika pun tidak di sini, sijilnya pasti ada di sana...”

Kepada isterinya, saya mengirim kata, “ bersyukurlah hanya luka, bukan hilang anggota. Bersyukurlah hanya tiada wang, bukan hilang iman”

Saya teringat betapa ada pendedahan media tentang usaha sebuah pertubuhan agama lain yang berjaya menjinakkan hati umat Islam dengan bantuan kewangan dan meminjamkan telinga untuk mendengar rintihan.

Demikianlah jika ikatan persaudaraan umat kita menjadi lemah. Demikianlah juga jika pihak berkuasa agama kita melupai tanggungjawab mereka menyantuni saudara-saudara seagama yang sedang menderita.

Mudah-mudahan iman kita akan terus terpelihara.

Iman kita terus tinggi seperti layang-layang di langit.

Jika pun mahu jatuh, akan ada kekuatan angin menolaknya ke atas semula!