Total Pageviews

Wednesday, July 11, 2012

Amukan Samurai



Kejadian amuk-amukan ala samurai di Putrajaya.

Seorang maut, penyerangnya. Lelaki tanpa baju berbadan sasa.

Mulanya saya tidak begitu peduli, sebab saya memang sudah lama benar tidak menonton berita di saluran utama atau membaca akhbar bercetak. Sebetulnya juga saya sudah letih membaca lambakan kes jenayah yang seperti tidak surut-surut saban hari.

Entah bagaimana, ketika melakukan blog-walking, saya tersinggah ke sebuah blog dalam usaha mencari pusat perubatan berkaitan masalah titanus yang baharu saya hidapi.

Blog ini memaparkan berita berkaitan penyerang. Ada pautan di situ. Rupa-rupanya allahyarham punya sebuah blog juga.

Saya buka blog itu dan membaca keseluruhan tujuh belas entri dengan segala komen-komen daripada pengikut setianya.

Gambar profilnya juga tidak berbaju. Jelas Jayanegara @ Khalil Afandi memang tegap. Usianya setahun tua daripada saya. Melihat laman Facebooknya, dia bekas pelajar MRSM Pengkalan Chepa.

Apabila membaca entri demi entri, saya mengesan sesuatu. Dia bukan sembarangan orang. Dia punya kemahiran berbahasa, memanipulasi ayat, ada unsur sastera juga, berpengetahuan dalam pelbagai bidang termasuk falsafah dan suka membaca.

Saya kira, pemberontakan itu sudah lama bersarang dalam jiwanya yang sudah sedia kacau. Keserabutan dunia dan ketidakadilan menggusarkan dia. Dan ada juga catatan yang melucukan. Dia berkawan dengan semut selama 4 tahun dan akhirnya semut itu maut kerana kecuaiannya.

Dia menulis,

“Ingat tu Dhada, Hambali dan Ali Osman.

Kita bukan berjuang kerana sesuap nasi tapi kita berjuang kerana umat manusia. Maka kekalahan kita bermakna kekalahan umat manusia yang ada harini.

Setelah kita dikalahkan pastinya ketawa besar siDajjal kawan lama ku. Dulu aku kawan dia sekarang dia dah lawan tokeh..... terpaksa kutinggalkan dia bersama Ibliss Tuhan Alam Kegelapan”

Macam membaca buku Harry Potter.

Cuma saya tidak nampak mana-mana tulisannya yang mendakwa bahawa dia Imam Mahdi seperti yang dilaporkan di akhbar perdana. Dia peminat mantan PM Tun Mahathir, mengkritik pemimpin-pemimpin PAS, sultan dan mufti beberapa negeri tertentu.

Memang pening juga membaca tulisannya. “Tinggi” falsafah si Khalil ini. Yang menjadi pengikut setianya hanya dua tiga orang. Daripada gaya penulisan, pengikutnya juga berpendidikan (kemudian barulah saya ketahui wanita yang bersamanya itu, Dhada @ Muhdalena merupakan graduan UIAM).

Sebagai manusia, saya bersimpati. Ajalnya berakhir sebegitu. Entah di mana silapnya sampai begitu nekad melakukan amukan.

Al-fatihah.

Selamatkah Malaysiaku?

Mudah-mudahan aman selalu.

P/S: ada komuniti maya yang mendakwa mungkin ada "sesuatu" di sebalik "sesuatu" sebab...

Entahlah. Hanya Allah sahaja yang tahu,