Total Pageviews

Friday, July 20, 2012

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan



Selamat datang wahai Ramadan.

Ramadan yang selalu wangi.

Bulan yang dipenuhi dengan tangisan iblis dan sekutunya.

Wahai Tuhan, ampunilah kami jika amanah-Mu kami mungkiri, janji kepada-Mu kami khianati.

Berikanlah pengakhiran yang baik buat kami, anugerahkanlah keturunan yang soleh dan solehah, jadikanlah kami orang-orang yang sentiasa mendapat hidayah.

Wahai Tuhan, mudah-mudahan ini bukan Ramadan terakhir kami.


NOTA:

Cara menunaikan solat tarawih bersendirian:-

Barangkali sebab kekangan masa dan tugas, ada antara kita yang tidak dapat ke surau atau masjid untuk berterawih. Juga untuk ibu-ibu yang punya anak-anak yang masih kecil; anda bolehlah menunaikannya secara bersendirian di rumah.

Tiada yang berbeza cuma niat perlu digugurkan perkataan makmum. Setiap dua rakaat hendaklah memberi salam dan kemudian bangun mengerjakan lagi dua rakaat hinggalah sempurna bilangan rakaat yang dikehendaki (lapan, dua puluh dll).

Bacaan surah juga boleh dibacakan surah-surah yang biasa kita baca saat melaksanakan solat.

Berselawat selepas setiap dua rakaat,tidak wajib dan tidak mencacatkan solat terawih. Amalan berselawat itu hanya dilakukan sebagai selingan antara dua-dua rakaat solat untuk memberi kerehatan.

Jika kita tidak berselawat, kita boleh menggantinya dengan ibadah-ibadah yang lain seperti berzikir, berdoa, membaca al-Quran, dan sebagainya.

Kita juga harus meneruskan solat tanpa menyelanginya dengan sebarang ibadah yang lain.

Kita boleh menutup solat kita dengan solat witir, tiga atau satu rakaat. Jika satu rakaat, selepas Fatehah, bacalah surah Al-Ikhlas, Al-Falak dan An-nas.

Selamat beramal. Mudah-mudahan kita mendapat keampunan Allah atas segala perbuatan dan ketelanjuran kita di muka bumi ini.