Total Pageviews

Thursday, April 5, 2012

Esnaliza...bergembiralah!


Anak ini pensyarah sebuah kolej dan sudah berpindah ke Seremban. Jarak rumah memang dekat tetapi kami sangat jarang bertemu. Agak aneh dan sedikit ironis. Jarak sudah dekat tetapi kesibukan menyebabkan yang dekat itu jadi jauh.

Sesekali anak ini akan menghantar mesej. Itu pun boleh dikira dengan jari. Sebab dia enggan mengganggu. Dia mahu saya rehat total.

Semalam, saya menerima mesejnya. Penuh hiba meskipun ayat-ayatnya cuba diriang-riakan.

Puncanya dia dituduh melakukan sesuatu yang tidak dilakukannya!

Waktu itu saya dan anak bongsu sedang dalam perjalanan ke hospital.

Setelah bertanya-tanya khabar, dia memaklumkan sudah berasa lega setelah dimotivasikan dengan post ibu bunga matahari pada Mei 2011.

Saya langsung teringat, elok juga saya menulis sesuatu kepada anak ini untuk mengembalikan semangatnya yang cuba diruntuhkan oleh tohmahan rakan-rakan.

Saya menulis, " bergembiralah sebab kita masih punya mata untuk menangis dan masih punya hati untuk memahami. Ada orang yang punya mata tetapi dibutakan matanya dengan dunia. Ada hati tetapi dihitamkan dengan dosa. Lupa bahawa di hujung hidup adalah mati. Lupa bahawa dunia ini hanyalah rumah sementara"

Kita perlu akur bahawa kebenaran akan tiba juga dengan sedikit usaha. Tidak mengapa kita ditohmah sebab kita sebenarnya sedang memungut pahala yang diberikan kepada kita oleh mereka yang menuduh.

Saya harap semangatnya segera pulih.

Kadang-kadang kita berasa aneh. Mengapa dalam dunia ini ada manusia yang gemar memijak orang lain untuk meneruskan kelangsungan kerjaya. Wang yang diperoleh daripada gaji yang "memijak" orang itu kemudiannya menjadi darah daging. Untuk apa hal-hal sedemikian kita lakukan, sedangkan ada yang sedang melihat segala perlakuan kita di atas sana.

Dunia politik yang "kebinatang-binatangan" pun wujud dalam alam kerjaya!

Buat Esnaliza, bergembiralah sebab masih punya mata dan air mata!