Total Pageviews

Saturday, March 17, 2012

Seekor Manusia...dan Adik Dirang


Benua Afrika, yang berkeluasan kira-kira 30.2 juta kilometer persegi merupakan benua terbesar di dunia selepas Asia. Di syurga haiwan ini, cheetah dengan larian sepantas 120 kilometer per jam memburu gazel, impala dan haiwan-haiwan lain.

Cheetah memburu dan membunuh haiwan lain untuk survival. Untuk meneruskan kelangsungan hidup dalam dunia haiwan yang tiada kanun.

Bukan sebab dendam atau apa-apa!

Memburu dan membunuh itu adalah kitaran hidup seekor haiwan karnivor.

Tetapi sekarang ini, manusia sudah menjadi haiwan di dalam dunia manusia itu sendiri!

Yang terkini ialah kes Adik Dirang yang dibunuh dan dibakar.

Untuk survival? Bukan!

Barangkali kerana dendam. Tetapi apa dosa anak sekecil itu sehingga diperlakukan sedemikian kejam?

Kita berasa sakit hati dan marah. Kita sudah berasa tidak selamat. Seperti yang pernah saya tuliskan dahulu, inilah harga yang terpaksa kita bayar!

Ibu bapa yang punya anak kecil semakin tertekan. Sentiasa cemas dan curiga. Bila-bila masa sahaja jiran setaman mungkin akan menjadi seorang pembunuh kejam.

Untuk mereka yang seusia saya, kita pasti mula bernostalgia. Zaman kanak-kanak kita yang tiada bahaya. Kita bebas berlarian, memanjat pokok, meredah belukar, ke sungai, mengharung selut untuk mengisi keriangan zaman kanak-kanak.

Ibu bapa waktu itu sangat sibuk mencari sesuap nasi. Ke kebun getah sepanjang pagi, menyambung kerja di bendang sepanjang petang. Dan kita terus bermain dengan bebasnya tanpa memikirkan ada orang yang mahu menculik, mencabul atau membunuh!

Inilah harga kemajuan yang terpaksa kita bayar. Dunia hari ini yang kalut dan merimaskan. Manusia sudah jadi lebih teruk daripada haiwan. Haiwan membunuh untuk hidup, sedangkan manusia membunuh untuk kepuasan nafsu amarah. Akhirnya kepuasan itu akan berakhir juga di penjara!

Itu balasan kanun dunia. Di akhirat esok, hukuman Allah pasti menanti!

Adik Dirang yang suci dosa itu pasti dijanjikan syurga. Dia sudah aman di sana.

Yang belum aman ialah kita di sini.