Total Pageviews

Saturday, December 3, 2011

Asalkan Emak Ada Di Sisi


Awal pagi, ada panggilan. Di skrin, ada nama emak.

Cepat saya menjawab, sebab kalau tidak penting biasanya emak tidak menelefon. Saya sudah dapat mengagak sesuatu.

Bukankah saya juga seorang ibu?

Emak masih bertelekung, barangkali dari Subuh mahu terus ke Dhuha.

Memang sudah resamnya seorang ibu, sedikit pun enggan melepaskan hatinya daripada memikirkan persoalan anak.

"Sikit saja mak.  Atika ada. Esna pun ada..." bantai saja saya menjawab. Entah betul atau tidak, mereka akan hadir. Bukan mudah dapat cuti. Lagipun masing-masing jauh. Atika Laila ada kekangan lagi. Dia tiada kenderaan buat masa ini. Esnaliza pasti ada kuliah. 

Memang sikit saja pun. Lagipun hospital swasta. Mereka akan jaga betul-betul.

Saya fikirkan emak puas hati dengan penerangan dan jaminan saya. Rupa-rupanya tidak.

Selang beberapa minit, kakak menelefon. "Emak semalaman solat dan berdoa. Emak sudah siapkan beg mahu pergi juga. Boleh mak naik bas?"

"Jangan!" cepat saya memintas. Nanti susah hati saya memikirkan keselamatan emak.

Yang penting doa emak. Itu keberkatan hidup saya...doa emak!

Doa ibu tiada hijab. Terus saja langsung ke sisi Allah.

Memang saya takut. Itu hakikat. Sedikit atau banyak, besar atau kecil; saya memang takut. Apalagi setelah mendengar penerangan doktor yang terlalu berterus terang itu. Kalau emak ada, dia sumber kekuatan saya.

Emak akan selalu kata, "tabahkan hati". Selalu dia akan kata begitu sebab saya antara anaknya yang paling banyak diuji.

Sebenarnya saya tidak gentar diuji, asalkan emak ada di sisi.

Kakak berusaha habis-habisan agar emak dapat datang juga menemani saya. Tersentuh hati saya mengenangkan sikap kakak yang selalu mahu memastikan satu-satunya adik perempuannya berasa selamat.

Jam sebelas setengah, ada panggilan daripada adik sepupu yang tinggal di Kuala Lumpur.

Dia memberi jaminan akan membawa emak sehingga ke Seremban dan akan bertolak selepas Zohor. Mereka di kampung dan entah bagaimana tiba-tiba tergerak hati mahu menjenguk emak yang juga ibu susunya. Dia dan adiknya adalah anak susuan emak.

Bukan main riang suara emak, jelas terdengar sewaktu adik sepupu itu menghubungi saya.

Kakak pula menelefon. "Tahu apa emak buat setelah berputus asa tiada yang boleh hantar emak?" tanya kakak.

Rupa-rupanya dalam kecewa dan mati selera, emak mengikis-ngikis kerak nasi sambil makan dan berdoa agar Allah lorongkan jalan supaya dapat juga emak datang ke sisi saya.

Allah mendengar doa emak.