Total Pageviews

Saturday, November 5, 2011

Tentang Cinta

Anak-anak dengan sepupu-sepupu tahun 1996 & 2011
Anak-anak gadis saya sudah dewasa rupa-rupanya!

Seorang ibu selalu tidak sedar. Kadang-kadang langsung terlupa.

Apabila anak-anak sudah ketemu pasangannya, bermakna dalam hatinya sudah punya taman.

Kenapa mesti kita marah-marah?

Sebaiknya kita berikan panduan. Apa yang boleh dan apa yang tidak. Barangkali jangan ulangi kesilapan yang pernah kita lakukan, jika ada. Bukankah itu lebih baik daripada terus-terusan membangkang?

Anak-anak sekarang, barangkali kita dulu pun; lagi dibangkang lagi kita cenderung melawan. Bukankah begitu?

Jika usia sudah lepas dua puluh, bermakna anak itu sudah menjenguk usia dewasa. Kita letakkan pagar berduri pun, jika ada kemahuan mahu melepaskan diri, di situ tetap ada jalannya.

Seperti yang saya katakan, kalau kita dahulu boleh bercinta dalam usia dua puluh satu, maka mengapa kita mati-matian melarang tanpa memberikan panduan?

Nah, cinta itu tidak jijik. Allah memberikan rasa cinta dalam hati kita, maka peliharakanlah agar cinta tidak berubah kepada nafsu semata-mata.

Yang menjadi rosak itu kerana cinta tidak dipelihara. Cinta yang berpaksikan iblis, bukan cinta kerana-Nya.

Kita dilahirkan kerana cinta, maka mengapa kita jadikan dunia ini penuh dengan rasa benci-bencian?

Tuhan, saya bersyukur kerana anak-anak tidak bercinta saat masih sekolah. Saat sekolah, mereka selalu dekat dengan saya. Mengekori ke mana sahaja saya pergi, seorang memegang tangan kanan dan seorang memaut lengan kiri.

Saya tidak dirasuk bimbang seperti mana rakan-rakan saya yang selalu kelam-kabut dan menderita diuji dengan karenah anak-anak mereka yang sudah mula bercinta sejak masih sekolah.