Total Pageviews

Thursday, November 17, 2011

Air dan botolnya


Ada satu tabiat yang membezakan pelajar Melayu, India dan Cina.

Lama dahulu saya sudah perasan. Di kolej, di sekolah dan rupa-rupanya di IPG juga.

Waktu mengawas peperiksaan paling mudah untuk melihat perbezaan ini.

Jika unit yang berada di kelas itu semuanya berketurunan Cina, kita akan lihat botol-botol air berada di sisi meja. Semua membawa botol air. Perhatikan pula saiz botol-botol itu. Saiznya besar-besar, malahan ada yang sudah usang tetapi mereka tidak malu untuk membawanya.

Jika mengawas pelajar dari unit yang majoritinya Melayu dan India, atau secara totalnya daripada Melayu dan India; perhatikan di sisi meja. Hanya sebilangan kecil yang membawa botol air. Saiz botol juga kecil sekitar muatan 500ml.

Struktur molekul air terdiri daripada dua bahagian iaitu Hidrogen dan Oksigen. Minda yang cerdas sangat bergantung kepada tidak atau cukupnya bekalan kedua-dua unsur ini di dalam tubuh kita.

70 peratus kandungan badan kita terdiri daripada air.

Apabila kita mengalami dehidrasi, badan dan minda kita juga turut stres.

Ramai yang tidak tahu bahawa ubat segala penyakit sebenarnya bermula daripada air. Semua masalah akan selesai jika sejak awal kita minum air secukupnya.

Saya pernah bertanya kepada pelajar, mengapa tidak gemar membawa air ke kelas. Jawapannya kadangkala tidak logik iaitu lupa! Atau ada juga yang menjawab, malas! Dan sebilangan kecil mendakwa, beg sudah tidak ada ruang untuk meletakkan botol air.

Saya juga meminta pendapat anak. Oleh sebab mereka juga memiliki sikap yang sama dengan saya, saya cepat memahami mengapa mereka enggan membawa botol air yang besar semasa kuliah.

Anak membawa dua botol air muatan 500ml. Satu diletakkan dalam beg dan satu lagi di tangan. Rakan-rakan sekuliah tidak membawa bekalan air. Apabila haus, mereka akan meminta daripada anak.

Ada satu masalah besar! Mereka minum dengan mulut di muncung botol!

Saya dan anak-anak memang ada satu perangai yang sama. Kami"geli" untuk minum lagi di botol yang sama! Kesimpulannya, saya dan anak memang sangat keberatan untuk berkongsi "bekas mulut" dengan sesiapa sahaja kecuali jika bekas itu bekas emak.

Biasanya anak akan berkata, "tak apalah, ambil terus...", dengan harapan satu lagi botol yang dsimpannya di dalam beg tidak diminta oleh sesiapa.

Walau bagaimanapun, jika mereka minum tanpa "kena" muncung botol; masih tidak mengapa.

Begitu juga jika minum di straw yang sama atau berkongsi sudu!

Sekali lagi, tidak mengapa jika saya minum bekas emak dan anak saya juga tidak kisah jika minum bekas saya!

Perangai yang pelik, bukan? Susah jadinya kalau tiba-tiba terdapat situasi mendesak yang perlukan keterbukaan untuk berkongsi...

Benda-benda seperti itu nampak kecil tetapi penting.

Tidak tahulah macam mana saya dan anak boleh jadi seperti itu...