Total Pageviews

Wednesday, October 26, 2011

Terima kasih kepada masa lalu


Ada orang yang merosakkan kegembiraan hidup kerana mengenang masa lalu.

Masa silam yang penuh dengan kepahitan memang sukar untuk dipadam. Apabila sesuatu itu telah menjadi sejarah, payah sekali mahu melupakan, apatah lagi jika sejarah kemudiannya bertukar menjadi dendam.

Sesiapa pun tidak akan mengerti makna pahit jika kita tidak pernah mencicipnya. Jadi, berhentilah daripada mengatakan bahawa kita memahami kerana hakikatnya kita tidak mungkin dapat memahami.

Namun, kita harus selalu memberitahu diri bahawa masa lalu adalah masa lalu. Apa yang terjadi pada masa lalu tidak mungkin dapat diubah lagi. Segalanya telah muktamad. Titik.

Kesilapan masa lalu itulah yang seharusnya diperbaiki pada masa kini. Kelukaan masa lalu itulah yang sewajarnya diubati dengan warna hidup yang baharu.

Perjuangan menentang kepahitan dan penderitaan adalah jihad.

Bersyukurlah kerana kita pernah dilahirkan miskin kerana kepayahan itulah yang telah memberikan kita kebijaksanaan untuk mengatur percaturan hidup.

Berterima kasihlah jika kita pernah dilukai, ditinggalkan oleh orang yang kita sayangi pada saat kita paling memerlukan; kerana kedukaan dan kesukaran itu telah menjadikan kita manusia yang kuat dan berani mendepani ujian hidup.

Apa pun, hidup mesti diteruskan. Selalu menoleh ke belakang akan menutup peluang kita untuk melangkah ke hadapan dengan lancar.

Jadi, terima kasih kepada masa lalu yang mengajar kita hidup dengan makna!