Total Pageviews

Friday, August 12, 2011

Wajib Solat Juga...


"Tahu tak kalau kita tak berpakaian pun tetap kena solat?" Tanya Encik Rahim petang itu.

"Bolehlah agaknya. Takat yang boleh ditutuplah," kata saya.

Encik Rahim yang dipanggil Pak Tam itu menjatuhkan kanta matanya ke hidung. Dia merenung saya dari mejanya.

"Bukan itu maksud aku. Ni langsung tak berpakaian. Bogel. Hang tau dak, boleh solat jugak. Tapi adalah sebab dan syaratnya..." Pak Tam bangun dan menunjukkan ensaiklopedia tebal berkaitan solat.

"Hang baca!" Kata Pak Tam mahu berkongsi ilmu.

Betullah kata Pak Tam. Kalau tiba-tiba gempa bumi berlaku sampai semua pakaian kita tidak ada lagi, atau kita dikurung tanpa pakaian; sedangkan waktu solat sudah hampir habis...maka kita boleh bersolat dalam keadaan tersebut.

"Tapi kalau berjemaah, safnya sebaris dengan imam. Imam duk tengah-tengah. Kalau lebih daripada satu saf, orang-orang di saf belakang kena pejam mata untuk mengelakkan kita melihat aurat saudara kita di saf hadapan..." terang Pak Tam bersungguh-sungguh.

"Tapi tak mungkinlah kita jadi sampai macam tu..." sampuk kawan yang lain.

"Eh, jangan fikir lagu tu. Kita tak tahu apa akan jadi pada kita. Maknanya kita kena tahu juga kalau tiba-tiba berlaku benda-benda yang kita anggap mustahil" kata Pak Tam.

Saya pun sebenarnya tidak tahu hal-hal yang sebegini. Bermakna begitu besarnya tuntutan kewajipan solat itu kepada kita, sehinggakan dalam situasi segawat dan semustahil itu pun kita masih wajib bersolat.

Saya mengucapkan terima kasih atas info Pak Tam yang sangat bermanfaat untuk tambahan koleksi pengetahuan saya tentang hal solat itu.

Pak Tam yang selalu kelakar dan bersuara kuat itu telah berbuat jasa kepada saya hari ini.

Patutlah Allah kata solat itu tiang agama...