Total Pageviews

Friday, June 17, 2011

Saat Itu Pun Tiba...



Akhirnya kolam air mata saya pecah juga.

Puas saya menahan. Sebenarnya dari rumah lagi saya sudah menanam tekad untuk "kering" hati. Hari ini rakan-rakan menyediakan jamuan perpisahan untuk saya dan seorang lagi rakan. Berbanding saya yang masih baru, dia sudah dua puluh tahun berkhidmat di situ. Sudah pasti dia amat sedih, tetapi kerana dia lelaki, sudah semestinya dia berjaya menyembunyikan kesedihan itu.

Terima kasih atas kasih sayang rakan-rakan. Sama ada yang junior, yang sebaya atau yang senior; mereka sentiasa ada di hati saya. Mereka amat baik, sukar untuk saya ungkapkan kebaikan mereka satu persatu.

Kemudiannya sekali lagi saya ke kelas. Kelas ini agak istimewa kepada saya kerana saya pernah menjadi guru kelas mereka pada tahun pertama saya berpindah ke situ. Pelajarnya pun baik-baik walaupun tidaklah terlalu cemerlang dalam akademik.

Puas bergambar, kami bersalaman. Saya masih mampu menahan tangis. Tetapi apabila seorang pelajar ini dalam tangisnya, membisikkan kepada saya, "saya dah tak ada emak, cikgu!", saya benar-benar kelelahan. Hati saya hancur luluh. Saya tak mampu bertahan lagi.

Dan bisikan itu saya balas dalam esakan, "cikgu tahu, cikgu tahu..."

Saya memang tahu pelajar ini kematian emaknya hujung tahun lepas. Dia selalu muram di kelas, dan selalu juga tidak hadir demi menguruskan hal keluarga. Saya selalu mengintai-intai mendung wajahnya semasa mengajar. Pernah saya nyatakan kepada suami tentang pelajar ini. Saya fikirkan sempat untuk saya mendekatinya, tetapi rupa-rupanya takdir telah membawa saya pergi jauh sebelum niat saya itu terlaksana.

Dalam hati saya terus mendokan agar pelajar ini terus tabah, dan diberi limpahan rezeki meskipun tanpa seorang emak di sisi.

Saya tinggalkan pelajar-pelajar itu dengan bengkak tangis di mata saya dan mereka. Sedihnya bukan kepalang. Saya tahu mereka pasti mengingati saya dan saya pun akan selalu mengenang mereka dalam doa yang tidak putus-putus.

Hujan air mata itu bersambungan di kereta. Guru ini muda, barangkali jauh lebih muda daripada pelajar sulung saya semasa saya mula-mula mengajar pada hujung 1990. Saya memang punya sikap yang ganjil. Saya gemar berkawan dengan junior di mana-mana sahaja saya berkhidmat. Barangkali kerana mereka lebih mudah dibawa bercerita, juga tidak sibuk memikirkan soal perebutan pangkat (kerana mereka juga tidak banyak tanggungan dan hutang!).

Dia menghulurkan hadiah comel untuk saya. Hadiah secomel patung beruang untuk kakak yang "perasan muda". Dia memeluk saya lama, dan menangis!

Saya seorang yang penangis...dan tangisan saya pasti sahaja lebih kuat dan lama berbanding dia!

Di tempat baru, entah bagaimana. Saya tahu tidak ada rakan-rakan "muda" yang akan saya dampingi kerana di institut itu memang tiada yang muda-muda!

Untuk rakan-rakan dan pelajar-pelajar; terima kasih atas kasih sayang kalian.

Saat sedih pasti akan tiba dalam hidup kita. Kehidupan memang ada hujan dan panas. Kita mesti selalu bersedia untuk menghadapinya...