Total Pageviews

Monday, June 13, 2011

Mereka yang ditinggalkan...


Memang sengaja saya diam.

Meskipun berita itu telah saya tahu pada petang Khamis, saya tidak begitu teruja. Sebabnya saya di hospital ketika itu, sedang menahan sakit yang amat sangat atas kecuaian doktor bertugas.

Kepada rakan-rakan baik pun saya diam.

Hanya ada seorang senior yang kebetulan ada di pejabat Jumaat itu yang menghantar tiga mesej yang sama kepada saya. "Tahniah, tapi akak sedih..." dia menulis. Saya membalas cepat, "Saya pun sedih. Saya sayang akak..."

Seperti diduga, pagi Isnin di perhimpunan, ada kocakan air di tasik tenang apabila bos membuat pengumuman. Bos minta saya berucap. Banyak yang mahu saya katakan tapi mengenangkan acara itu merupakan selitan sahaja, saya hanya mengutarakan beberapa perkara penting.

Kesian pelajar-pelajar saya. Saya pasti merindui mereka.

Ada yang menulis di blog mereka..."saya tak nak cikgu pindah". Sebak saya membacanya. Peristiwa yang selalu berulang setiap kali guru mahu berhijrah.
Ya, setiap pertemuan ada perpisahan. Itu lumrah hidup. Itu realiti hidup. Lama-lama nanti mereka akan terbiasa dengan ketiadaan saya. Saya pun akan terbiasa dengan kesibukan-kesibukan rutin.

Moga saya akan berjumpa lagi dengan mereka. Pasti seronok melihat mereka menjadi dewasa dan punya pandangan sendiri terhadap kehidupan. Melihat mereka matang, pada usia dan pemikiran.

Saya mendoakan kejayaan mereka di dunia dan akhirat. Menjadi anak baik kepada kedua-dua orang tua atau sesiapa sahaja yang memelihara mereka. Menjadi hamba-Nya yang kukuh akidah, ada maruah dan tinggi pekerti.

Mereka yang saya tinggalkan...tetap kekal di hati.