Total Pageviews

Wednesday, June 8, 2011

Istimewanya Mereka...



Pejam celik pejam celik, sudah 21 tahun ibu berkhidmat dalam dunia pendidikan.

Seingat ibu, sepanjang tempoh itu menyaksikan ibu mengajar di empat buah sekolah menengah dan sebuah kolej.

Dua di Kuala Lumpur, satu di Perak, dua di Negeri Sembilan.

Tapi tahun 1996,1997 dan 1999 memberi makna yang besar dalam karier sebagai pendidik.

Tempatnya? Di sebuah sekolah Gred A, kategori luar bandar yang turut melahirkan pemimpin-pemimpin besar dalam dunia politik.

Menyingkap sesuatu...

Tahun 1986, apabila ibu berjaya ke Universiti Malaya (UM pada waktu itu sangat ketat syarat kemasukannya), ibu merupakan anak pertama di kampung itu yang mencipta sejarah ke menara gading.

Maka orang-orang kampung ada yang menangis menumpang gembira atas kejayaan ibu. Mereka menghantar ibu dengan doa dan harapan. Anak kampung yang miskin daripada keluarga petani, Allah beri peluang menuntut ilmu ke sebuah universiti yang tertua di negara ini. Ada yang hanya mampu memberikan ibu RM2 sebagai menzahirkan rasa syukur mereka.

Jauh di sudut hati ibu saat itu, ibu berazam untuk menabur bakti meskipun sekejap di kampung itu, atau di daerah di mana ibu dibesarkan.

Akhirnya Allah sahajalah yang tahu percaturan hidup kita. Tahun 1996, ibu kembali ke daerah itu dan ditugaskan mengajar di sekolah tersebut. Abang dan kakak ibu pernah bersekolah di situ, begitu juga dengan saudara-mara yang lain.

Ibu ditugaskan mengajar Kertas 6 Drama untuk Tingkatan 6, Bahasa Melayu Tingkatan 5 dan 4. Pernah juga ditugaskan mengajar Bahasa Inggeris untuk Tingkatan 1 menggantikan guru bersalin.

Kenapa 1996, 1997, 1999?

November 1997 hingga November 1998, ibu menyambung pengajian peringkat sarjana (Masters of Science Management) di sebuah universiti di utara tanah air dengan tajaan biasiswa KPM dan Institut Aminuddin Baki.

Ketiga-tiga tahun itu berjaya menerbitkan rasa cinta kepada karier yang tidak pernah diimpikan ini. Ibu tidak pernah mahu menjadi guru.

Tetapi pelajar-pelajar ini memberikan sentuhan istimewa mereka sehingga berjaya melahirkan rasa "keguruan" dalam diri ibu.

Mereka sangat istimewa. Sehingga sekarang, mereka sentiasa istimewa di hati ibu. Melihat mereka menjadi dewasa, punya kehidupan dan persepsi sendiri tentang hidup cukup mengujakan hati seorang guru.

Kenakalan mereka juga istimewa. Di sebalik kenakalan, mereka mahukan perhatian. Dalam kenakalan, mereka tahu pagar antara seorang guru dan pelajar. Mereka nakal, tetapi menghormati guru. Guru tetap seorang guru.

Apabila diberi tugasan, mereka melakukannya dengan penuh tanggungjawab. Diminta mementaskan drama, mereka lakukan dengan baik. Diminta datang untuk latihan intensif, mereka tidak membantah. Diberikan kerja (dari dahulu ibu suka jika pelajar menghabiskan latihan di kelas, bukan dibawa balik ke rumah), mereka akan melakukannya. Jika salah eja, didenda menulis sehingga seratus perkataan, mereka patuh.

Ibu selalu katakan, apa pun yang dibuat, faedahnya untuk mereka. Jika nanti masuk universiti, diminta buat kertas kerja, dengan mudah sahaja akan diluluskan jika kita sudah biasa menulis tanpa kesalahan.

Mereka bukan pelajar pintar. Sederhana sahaja. Kaki merokok juga yang lelakinya. Perempuan tiada masalah, macam biasa saja. Barangkali waktu itu tiada liputan telefon bimbit, internet pun tidak meluas penggunaannya, pelajar-pelajarnya memang bermoral agak baik.

Sekarang, ada yang sudah punya tiga atau empat anak. Ada yang sudah berkereta besar, mengalahkan gurunya sendiri. Tapi ibu tidak melihat berkereta besar itu satu kejayaan mutlak, yang bermotosikal itu juga satu kejayaan jika dilihat dari sudut lain.

Yang ibu kagumi, ada seorang pelajar yang sekarang ini membuka sebuah pusat motivasi. Sudah berjanggut gitu. Bergelar ustaz lagi. Alhamdulillah. Maha Besar Dia yang mengatur peta hidup kita.

Ramai yang bergelar doktor, guru, usahawan berjaya. Tapi jika ada yang bekerja sebagai petani pun tidak mengapa. Mereka tetap pelajar ibu yang dikasihi.

Kerana mereka sangat istimewa.

Mereka juga menjadikan guru mereka istimewa.

Panggilan "ibu" dan bukan "cikgu" itulah yang membezakan kelompok pelajar tahun 1996, 1997 dan 1999 dengan pelajar-pelajar lain sepanjang karier ibu dari Disember 1990 sehinggalah sekarang.

Sekurang-kurangnya niat hati ibu mahu berkhidmat untuk anak-anak kampung dan daerah kelahiran ibu menjadi kenyataan walaupun sebentar cuma.

Juga memberikan cahaya baru dalam diri ibu sehingga berasa bangga bergelar seorang guru.

Mereka akan sentiasa diberkati dengan doa seorang guru...