Total Pageviews

Thursday, June 9, 2011

Antara Galah dan Buah...



Topiknya tentang keperluan hidup dan tujuan hidup.

Tapi sangat menarik sebab ustaz memahamkan audien dengan analogi galah dan buah. Kita perlukan galah, sebab galah penting untuk menjolok buah yang tinggi di dahan. Tetapi kita tidak makan galah walaupun galah itu penting. Kita hanya makan buah.

Tidak faham? Galah adalah keperluan hidup, sementara buah adalah tujuan hidup. Kita menggunakan keperluan hidup untuk mendapatkan tujuan hidup.

Penuh dengan falsafah, bukan?

Keperluan hidup merupakan kuantiti hidup. Tujuan hidup merupakan kualiti hidup. Rumah dibina daripada kuantiti hidup iaitu dengan menggunakan batu-bata atau papan. Rumahtangga dibina dengan kualiti hidup iaitu kasih sayang, saling memberi dan menerima.

Kalau kita hanya memburu keperluan hidup secara mutlak, punya rumah agam, kereta besar menjalar, kolam renang empat buah (mandi pagi kolam satu, tengah hari kolam dua, petang kolam tiga dan senja kolam empat...empat saja...tak boleh lebih-lebih), hari ini terbang ke Paris, esok ke Parit, lusa ke Parsi; tetapi hati tidak tenang. Rumah agam dirasakan sempit. Kereta menjalar dirasakan kecil, kolam mandi yang empat itu dirasakan tidak cukup seperti mahu menambah lagi kolam-kolam yang lain; kemudian naik kapal terbang itu dirasakan sudah jemu, mahu naik roket ke planet Musyhtari pula; maka kita hanya ada keperluan hidup, bukan kualiti hidup.

Namun, ustaz mengingatkan, jangan pula kita berasa selesa dengan hanya duduk diam menunggu emas turun dari langit. Dalam Islam, kedua-duanya boleh bergerak seiring.

Cari keperluan hidup untuk mencapai tujuan hidup. Bagaimana mahu membina rumahtangga tanpa adanya rumah? Takkan mahu tidur sahaja di jalanan? Ada anak, anak itu juga membesar di jalanan? Minum saja air paip di tepi jalan, mandi berak di longkang?

Atau tunggu saja buah gugur tanpa berusaha mencari galah?

Seronok betul mendengar cerita galah dan buah. Allah meminta kita mengerjakan solat dan kemudian bertebaranlah kita di muka bumi-Nya untuk mencari rezeki.

Ayuh, kita mencari galah untuk menjolok buah...