Total Pageviews

Saturday, May 21, 2011

Kasihan Beckham...



Sudah seminggu lebih saya tidak menghubungi emak.

Sebabnya, saya takut menangis kalau emak buka cerita tentang Beckham. Kali terakhir kakak saya sms, dia maklumkan Beckham belum dihantar ke gua monyet. Beckham masih di kampung sebelah dan di bawah jagaan sebuah keluarga.

Saya selalu sedih diganggu kenangan keletah monyet kecil itu. Bagaimana dia menyorok di belakang saya dan terjenguk-jenguk dari "tempat persembunyiannya" kalau ternampak kelibat emak. Dia dan emak ada perang dingin. Mendengar suara emak menyanyi (saya rakamkan suara emak di telefon) mampu membuat dia menjadi anak monyet paling santun di dunia!

Paling suka mengusik ialah anak saudara saya. Suka benar dia berkelahi dengan si monyet kecil. Kadang-kadang sampai tunggang-langgang diburu Beckham. Apabila Beckham sedang makan sesuatu, dia akan menghulurkan tangan meminta. Beckham dengan segera membelakangi anak saudara saya itu. Berpusing-pusing kerana enggan memberi.Sudah macam merry-go-round.

Beckham paling suka duduk di atas riba saya. Kadang-kadang sampai terlena. Kalau waktu tidur siangnya diganggu, dia akan meragam seperti bayi.

Dia suka mencari ulat di daun. Kalau saya ada, dia akan bebas tanpa ikatan. Sebab dia tidak akan lari ke mana-mana. Membawanya berjalan-jalan di sekitar sawah terbiar, menjadi satu keseronokan kepadanya. Dia akan masuk ke semak, mencari ulat.

Tapi dia paling takut dengan pacat.

Saya tidak mampu membawa Beckham bersama saya. Siapa yang akan menjaganya di sini. Perjalanan yang jauh tentu membahayakan nyawanya. Lagipun, siapa yang akan menemani dia sepanjang saya bekerja.

Dengarnya dia disukai ramai di tempat baru. Siapa yang tidak suka anak monyet comel seperti itu. Anak monyet yang pandai menyahut kalau kita bercerita dengannya...

Yang pasti...saya memang tidak boleh membela apa pun. Kematian atau kehilangan binatang kesayangan akan membawa kesedihan berpanjangan dalam hidup saya.