Total Pageviews

Wednesday, November 9, 2011

Clifford School KK (84-85): Tingkatan 6 Yang Hebat...





Selepas mendapat keputusan gred satu SPM di MGS Ipoh, saya ditawarkan ke Anglo Chinese School untuk menyambung pengajian tingkatan enam. Tetapi saya memikirkan lebih baik saya ke Clifford School Kuala Kangsar kerana lebih dekat dengan kampung saya.

Tetapi entah bagaimana surat pertukaran saya itu tidak sampai-sampai ke tangan saya.

Selepas minggu orientasi, baru saya mendapat surat. Itu pun selepas saya pergi ke Jabatan Pelajaran Ipoh. Saya ditempatkan di L6A1. Di Tingkatan enam, keputusan saya ok. Saya muncul pelajar terbaik untuk aliran sastera. Masih saya ingat MB Perak pada masa itu, Datuk Ramli Ngah Talib menghadiahkan sebuah tafsir Al-Quran, piala dan sijil (yang diambil oleh ibu saya kerana saya di UM pada masa itu), sementara TPM iaitu Tun Ghafar Baba menghadiahkan beberapa naskah buku dan juga wang tunai.

Di tingkatan enam, sekali lagi saya menginap di asrama. Di MGS, lima tahun dan di Clifford School dua tahun. Tingkatan enam ketika itu sangat hebat. Guru-guru memberi kepercayaan kepada pelajar-pelajar.

Pada mulanya saya ketakutan kerana dikelilingi pelajar lelaki. Clifford adalah sekolah lelaki, pelajar perempuan hanya wujud di tingakatan enam. Dan saya bekas pelajar sekolah perempuan.

Beberapa minggu saya menangis setiap pagi kerana ketakutan. Apa tidaknya, sepanjang koridor menuju ke kelas enam rendah, senior lelaki enam atas akan berbaris untuk menyakat!

Menjadi pelajar tingkatan enam, hubungan antara rakan sangat baik. Ada seorang kawan sekelas yang meninggal kerana kemalangan jalan raya. Kami beramai-ramai ke rumah arwah. Sedihnya tidak terkata. Guru-guru yang masuk ke kelas memahami kesedihan kami. Beberapa minggu kelas jadi suram.

Sesungguhnya kehilangan apa pun sangat menyakitkan.

Pengetua pada masa itu ialah Cikgu Azidin, yang kemudiannya pernah memimpin persatuan penulis yang saya anggotai (Lembaga Pembangun Sastera Perak) yang berpusat di Kuala Kangsar. Ada satu ketika saya terjumpa dengannya di pekan kecil daerah kelahiran saya. Beliau sangat teruja, tak henti-henti bercakap dan meminta saya mendaftar untuk menyertai alumni Clifford.

Bertemu semula rakan-rakan lama di FB, saya terkejut-terkejut. Barangkali mereka pun terkejut juga melihat saya. Jika dulu kurus kering, sekarang masing-masing sudah gempal. Jika dulu licin mukanya, sudah ada kedut di sana sini. Paling menyedihkan apabila dikabarkan sudah ada rakan-rakan yang meninggal dunia.

Begitu cepat masa berlalu. Begitu deras juga masa mendewasakan kita.

Apa pun, saya gembira bertemu rakan-rakan lama meskipun hanya di maya. Kenangan masa lalu adalah harta ingatan kita...