Total Pageviews

Tuesday, January 23, 2018

Kayyisa setahun delapan bulan

Kayyisa sudah pandai menunjukkan anggota badannya. Juga sudah boleh mengucapkan terima kasih. Bersalam dan mencium tangan terutama jika dia ada berbuat salah.

Mulutnya becok, kadangkala dengan aksi tangan, muka dan pergerakan tertentu. Saya mengiyakan sahaja, bertanya-tanya dan turut ketawa seakan memahami perjalanan ceritanya. Ketika saya menyebut mahu mengaji , dia segera menuju ke rak di mana saya meletakkan Al-Quran terjemahan yang saya bawa ke Mekah dua tahun lepas. Dia akan menunjukkan dengan jari serta turut membaca-baca dalam bahasanya. Biarpun sebentar tetapi dia sudah kenal Al-Quran itu kitab yang mesti dibaca setiap hari. Saya cuba mengajarnya dengan kitab Muqaddam tetapi dia tidak mahu. Dia mahu naskah Al-Quran yang saya baca itu!

Adakalanya dia menyebut "akut akut" bermakna dia takut tatkala mendengar bunyi-bunyi di luar atau ketika diusik maksunya. Saya beritahu dia jika takut, jangan minta bantuan orang seperti Apah (dia menyebutnya demikian), papa, mama atau maksu. Mesti sebut Allah Allah. Dia melakukannya dengan bersungguh-sungguh.Alhamdulillah, mudah2an selepas ini dalam proses dia membesar, dia mesti membiasakan diri dengan pergantungan kepada Allah.

Mamanya dan saya membuang semua mainan yang tidak mengajarnya berfikir dan mengekalkan yang ada bunyi muzik, yang memerlukan otak untuk bermain dan memperbanyakkan buku. Tidak mengapa jika buku itu rosak. Saya mahu dia biasa dengan buku. Ya, sementara dia masih tinggal dengan saya. Jika nanti sudah berpindah ke rumah sendiri, saya berharap mereka dapat mendidiknya dengan baik. Biar secanggih mana pun teknologi, kepada saya buku masih mempunyai nilai yang tinggi.

Dia sangat menyukai muzik. Oleh yang demikian, saya menyanyikan bahan-bahan bacaan yang saya beli meskipun langsung tidak sedap sebenarnya lagu yang saya cipta hahaha.

Ini hanyalah catatan untuk Kayyisa. Jika nanti saya sudah tiada, Kayyisa boleh membacanya setelah dia meningkat dewasa.

Moga dia warisi cinta
Jangan warisi duka nenda!