Total Pageviews

Tuesday, January 2, 2018

2017 pun ditinggalkan

"Aku Tidak Tidur Ketika Hujan" mengakhiri tahun 2017. Tersiar di Dewan Sastera November dengan ulasannya di DS Disember. Sebenarnya saya tidak tahu pun sajak itu tersiar. Waktu ke pejabat dan menyelak pigeon hole, saya dapati ada cek bernilai dua ratus ringgit dengan catatan tentang siaran sajak tersebut. Maka melilaulah saya di sekitar Seremban mencari majalah. Hampa. Saya memesan DS di sebuah gerai majalah. seminggu kemudian barulah saya dapat menatap sajak saya itu.

Pada 24 Disember Ahad, ada kenduri pertunangan anak bongsu saya, sekaligus kenduri kesyukuran kemenangan berganda saya dalam dunia sastera. Alhamdulillah semuanya selesai dengan baik.

Balik ke kampus, kami kehilangan lima belas rakan yang sudah digerakkan ke kampus-kampus lain. Sedih tetapi kami hanyalah mentimun. Menjelang Jun, akan disusuli dengan 33 orang lagi rakan pensyarah yang bakal digerakkan keluar.

Hidup memang begitulah. Tiada yang kekal. Juga dipenuhi dengan musim yang berganti. Ada hujan. Ada kemarau.

Begitulah.