Total Pageviews

Sunday, December 21, 2014

Surut



Hari Selasa masa saya demam kuat itu saya sempat lagi mengedit tiga ribu aksara menjadi satu ribu tujuh ratus tepat. Sudah disunatkan cerita itu mengikut kehendak akhbar. Dengan ruangan yang terhad, memang kena patuhi syarat itu. Kalau tidak, nanti ceritanya jadi melompat-lompat macam yang selalu berlaku. Mengambil pengajaran itu, saya buang separuh penceritaan.

Kalau mahu panjang-panjang juga, hantar ke Dewan Sastera atau buat suratkhabar sendiri!

Hari Khamis saya dapat balasan e-mel daripada Saudara Nazmi. Tulisnya, “Insya-Allah akan disiarkan Ahad ini”. Saya membalas, “Alhamdulillah. Terima kasih”.

BH Ahad 21 Disember 2014. Tajuknya juga saya ubah mutlak. Sudah jadi SURUT daripada Banjir Di Hati. Nama-nama watak saya pinjam nama rakan-rakan pensyarah. Kisah musim banjir sekarang. Bukan cerita banjir itu yang penting tetapi cerita lain yang ada di sebalik kejadian banjir. Kebetulan, rumah ayah betul-betul terletak di tebing sungai kecil, Sungai Neruk yang mengalir di tengah dada kampung. Sekarang rumah ayah sudah berganjak ke depan. Rumah yang di tepi sungai itu telah diduduki abang sulung.

Waktu kecil, seronok sungguh bermain banjir dalam rumah. Boleh pula buang air kecil di tangga rumah. Tidak terfikir akan bahaya air yang laju. Waktu surut, ada ikan melompat-lompat di halaman. Rezeki banjir meskipun mak dan ayah serta orang-orang dewasa keletihan membersihkan lumpur.

Ketika saya menelefon mak, kata mak hujan berpanjangan sepanjang hari. Mak sudah siap sedia dalam kudrat terbatasnya untuk menghadapi serangan banjir. Sudah mengenal pasti lokasi meletakkan barang jika air naik.

Begitulah. Banjir meninggalkan lumpur yang kotor, kita berusaha membuang kotoran itu. Begitu juga kenangan-kenangan menyedihkan. Meninggalkan rasa pedih dan terluka. Mari kita cuci lumpur yang memalit hati kita.

Mari...