Total Pageviews

Wednesday, July 27, 2011

Rupa-rupanya begitu...




Selalunya memandu ke tempat kerja adalah sesuatu yang menyeksakan.

Semua mahu cepat. Lori menunda-nunda di belakang, menimbulkan sedikit stres. Maklumlah, badannya besar, bila-bila sahaja boleh menyondol  belakang kereta. Kereta saya pula berjenama nasional, kata orang dulu-dulu, kereta "tin milo". Jahat betul orang yang cakap macam itu.

Kereta jenama apa pun, janji sampai ke destinasi dengan selamat. Itu lebih penting, bukan?

Sebenarnya itu kata-kata mendinginkan jiwa. Kata-kata pujukan untuk saya yang belum mampu memakai kereta jenama luar negara, apatah lagi kereta jenama mewah!

Motosikal pula, disebabkan saiz yang kecil, penunggangnya mencelah-celah ke sana sini. Itu pun boleh mengakibatkan stres juga. Maklumlah, terkena sedikit pun boleh menyebabkan penunggangnya tertungging di tepi jalan.

Jadi, pemandu kereta seperti saya kenalah extra berhati-hati. Awas selalu. Belum lagi dengan pemandu-pemandu kereta yang lain. Yang semuanya mahu menjadi Schumacher!

Urat leher dan bahu saya sengal-sengal. Sebab asyik cemas memandang sana sini, menghadapi kenderaan-kenderaan lain yang buru-buru mahu cepat. Kaki pun jadi lenguh. Mata pun sakit jadinya sebab asyik sangat melihat cermin.

Saya memikir-mikir. Tidak boleh jadi betul jika membiarkan diri saya stres setiap pagi. Lama-lama nanti saya boleh kena darah tinggi, atau serangan jantung. Kemudian, kerja jadi tidak ketahuan. Muka pun masam saja. Lama-lama jadi tua sebelum waktu.

Tidak! Saya tak mahu jadi begitu. Biarlah wajah saya tua kerana memang sepatutnya saya tua. Bukan berwajah tua dalam usia yang muda!

Saya pun merangka sesuatu. Saya awalkan kebiasaan saya bertolak ke tempat kerja. Awal sedikit. Saya tidur awal supaya dapat bangun awal.Sebelum tidur, saya berdoa macam-macam. Doa untuk diri, untuk emak, ayah, anak, suami, kakak abang adik, guru-guru dan rakan-rakan saya. Juga doa supaya saya tidak stres esok pagi.

Kemudian saya sematkan azam!

Saya mahu bersantai memandu ke tempat kerja.

Memang menakjubkan!. Saya memandu dengan hati yang santai. Saya memandu dengan biasa, bukan lembab macam kura-kura atau laju seperti arnab. Saya biarkan sesiapa yang mahu memotong. Silakan mana-mana pemandu yang mahu cepat.

Barulah saya tahu rupa-rupanya ada sebuah kediaman cantik yang terletak di tepi jalan menuju ke tempat kerja. Kediaman yang seperti rumah gaya tudor. Rupa-rupanya juga ada pokok-pokok rimbun berjajar di tepian jalan. Cantik juga kawasan sawah yang sudah pun dituai padinya, kemas dan bersih. Pelajar-pelajar riang berjalan menuju ke sekolah. Ada pula rupa-rupanya pokok bunga berwarna merah terang di tepi jalan.

Tapi saya juga sempat melihat bukit yang telah diperkosa. Sudah gondol dan licin seperti kepala profesor!

Pengajarannya, banyak yang gagal kita nikmati kerana kita terlalu terburu-buru. Kerana mahu cepat, kerana tuntutan kerja, kerana stres; kita langsung tidak melihat keindahan waktu pagi. Pagi yang cerah, tanda bermulanya hari siang, langsung kita mulakan dengan keadaan serba tertekan.

Oleh sebab kita memulakan dengan stres, maka sepanjang hari kita akan stres.

Buah yang manis pun akan jadi masam kerana stres.

Jadi, buatlah apa sahaja kerja dengan santai; untuk hal-hal yang tidak mendesak. Tapi janganlah mahu buang air pun kita bersantai-santai juga.

Takut lain pula jadinya...