Total Pageviews

Monday, August 22, 2016

Bawang



22 Ogos 2016. Isnin.
Malam tadi ada taklimat berkaitan pengumpulan bagasi dan keberangkatan kami ke Mekah yg dijadualkan pada 5 ptg hari Selasa 23 Ogos.

Mak tidak turun sebab demam, selesema dan batuk sedikit. Balik ke bilik dlm kantuk, saya mengemas lagi. Esoknya saya lekas ke masjid untuk mengambil air. Pengawal berniqob gelak dan menepuk bahu saya ketika memeriksa beg dan mendapati byk sekali botol kosong. Harap mak bertambh ok selepas mandi dan minum penghulu segala air itu.

Selepas itu saya menunggu kedtgn petugas tabung haji yg dtg mengedarkn stiker. Saya meletakkan bagasi di luar bilik berdekatan lif. Selepas itu turun untuk mengeluarkan wang di kaunter tabung haji. Ke farmasi mencari ubat, ke kedai membeli bawang besar dan kemudian saya temui seekor kucing cantik yg kurus.

Saya beritahu si kucing, dan saya harap dia fhm BM. Tunggu sini ya, ibu pergi cari makanan. Dia berhnti mengikut saya. Saya ke kedai membeli kebab. Mencarinya semula, dia sedg dipegg oleh sekumpulan wanita dari Kuching, mereka sdg berfoto. Saya memberinya mkn kebab ayam. Kasihan. Dia lapar.

Hari ini juga saya dpt khabar yg anak Cicak mati dlm perut. Cicak sudah kembali slim.

Mak sedikit ok, sudah bersembg2 dgn rakan sebilik. Yg dari Sarawak tu, namanya Kak Keti, asyik ketawa dgn gelagat mak. Saya beri sedikit keratan bwg kpd beliau. Mudah2an dgn izin Allah, semuanya sihat menjelang esok.

Bawang Madinah cantik.

Hari ini juga Allah mengajar saya sesuatu. Saya nmpk delima yg kulitnya pucat dan buruk. Dlm hati saya kata, mesti isinya tidk bagus. Saya beli satu. Di kedai lain, dgn tamaknya saya beli sebiji lg yg plg besar berwarna merah cantik. Saya fikir mesti isinya manis berair.

Hahaha saya telah ditipu oleh pandgn lahiriah. Sudah tua, sudah byk pengalaman tetapi tertipu juga oleh luaran!

Maafkan saya Tuhan.