Total Pageviews

Tuesday, July 8, 2014

Terisi



Suami sangat kagum sebab bayi itu suka mengurut-urut saya.

"Dah lama abang cari kucing yang pandai urut macam ini. Dulu bapa ada seekor. Bertuah dapat kucing yang begini..." katanya menghulurkan kaki kepada si bayi.

Tapi bayi itu hanya mahu mengurut saya.

Kucing yang di kampung waktu masih kecil dulu pun suka mengurut saya. Sampai mak jadi takut kalau kukunya bisa dan menyakiti saya.

Dalam beberapa waktu ini saya mungkin akan bercerita mengenai si bayi berbulu kembang itu.

Kalau suami menelefon, soalan pertamanya ialah "Baby ok tak?"

Hmmm...ada komen juga dari suami ketika dia balik kerja, "dah semak rumah ibu, tak kemas lagi macam dulu..."

Memanglah sebab saya bagi dia main dengan sepuluh tudung botol air mineral. Suka tengok dia mengejar-ngejar dan melicik tudung botol macam bola. Sampai melayang-layang badannya sebab lantai simen yang licin. Dia suka sangat bermain dengan tudung-tudung tersebut.

Dia aktif macam kucing jantan. Melompat-lompat ke sana sini. Rupa-rupanya dia takut melihat dirinya di cermin. Menjerit dan melompat lari bersembunyi di bawah sofa. Jenuh saya cari. Waktu memanggil-manggil itu, dia menjengukkan mukanya sahaja. Terperanjatnya lama, agaknya sejam baru dia keluar dari bawah sofa.

Hari-hari saya terisi dengan kehadiran budak itu.

No comments: