Total Pageviews

Monday, May 13, 2013

Semua Milik Dia



Jam sepuluh lima minit pagi. Ada panggilan di skrin telefon.

“Puan apa khabar? Saya ni, Rabiatul. Kami baru selesai, baru keluar dari dewan. Puan, terima kasih banyak-banyak. Semua yang puan ajar, keluar dalam soalan. Kami terfikir, memang puan ke yang buat soalan? Semalam kami memang stres sangat tetapi hari ini semua orang keluar dari dewan dengan senyuman...”

Alhamdulillah. Bukan kepada saya yang kecil ini diucapkan terima kasih. Semuanya didatangkan daripada-Nya. Bukan saya yang buat soalan, barangkali kebetulan dan Allah telah membantu mereka.

Sebenarnya sama ada ketika saya masih mengajar di sekolah, di kolej atau di mana-mana, memang kegemaran saya ialah membuat soalan ramalan. Saya akan membuat latih tubi sehingga pelajar faham. Malahan soalan dengan isu sama, saya pusing-pusingkan sedikit seolah-olah berbentuk lain.

Kalau pelajar yang jenis teliti, mereka akan dapat mengesan hal tersebut. Cuma untuk kumpulan ini, saya tidak sempat melakukannya, saya tinggalkan mereka dengan soalan-soalan ramalan itu. Bergantung kepada diri mereka sendiri untuk membincangkannya. Mujur mereka mampu melakukannya!

Rindunya saya kepada pelajar-pelajar saya itu. Kumpulan yang matang dan sangat bagus!