Total Pageviews

Saturday, January 12, 2013

Ubah Rutin



Ada ketikanya, kita tidak boleh melupakan tabiat.

Ada dua perkara yang saya sukar untuk mengubahnya meskipun ketika dalam proses penyembuhan.

Pertama, kesukaan memandu.

Dan kedua, tabiat mengubah perabot.

Kesukaan pertama itu, kena kurangkan sedikit apabila otot kaki kesakitan jika memandu atau duduk lama. Saya tidak mengikuti fisioterapi yang dijadualkan sebab tidak mahu kekerapan ke HUKM akan menjejaskan tugas. Tongkat yang anak belikan saat wisata di tanah tinggi, saya letakkan dalam kereta. Barangkali ia berguna juga nanti.

Tabiat yang kedua itu?

Saya sukakan lapang. Kereta lapang, meja kerja lapang, halaman rumah lapang, jika boleh dalam rumah pun mahu lapang. Cara berpakaian juga, tidak suka beropol sana sini. Saya alergik dengan aksesori.

Kehidupan yang praktikal, langgas dan mudah!

Ketika anak belum punya kereta, dia meminjam kereta saya untuk digunakan selama empat bulan. Dia perasan riak muka saya tatkala melihat ada patung mainan dan alas leher dalam kereta. Cepat dia menyimpan. Dia kenal ibunya.

Tabiat mengubah kedudukan perabot memang tidak boleh saya kurangkan sebab lekas jemu.

Suami sudah angkat tangan, mengalah. Bukan dia tidak suka, tetapi kondisi saya tidak begitu mengizinkan.

Ketika ditanya bagaimana saya mengubah kedudukan perabot, jawapan saya mengundang kontroversi. Dia memberitahu mak. Emak pun angkat tangan juga, mengalah!

Kata saya, “saya ubah bukan dengan tangan, tapi dengan kaki...”

Kalau pun sakit-sakit selepas itu, saya diam saja. Buat muka segar dan sihat.

Mendengar tazkirah Ustaz Abdullah Al-Amin, dengan tajuk Mengubah Rutin, beliau menyebut “berubah memang susah, tetapi mengubah rutin akan membantu kita untuk perubahan yang lebih besar”.

Oleh sebab bulan kelahiran Rasullallah sudah menjelang, semua penceramah cenderung bercerita tentang baginda. Rumah tangga baginda berwarna-warni sebab baginda sekali sekala akan mengubah rutin, cara berpakaian, cara pergaulan, cara gurauan dan sebagainya.

Ustaz menyebut, pitching suara juga perlu diubah dalam komunikasi dengan suami atau isteri. Jika kita mahu meminta pasangan kita membelikan sesuatu, gunakan pitching 1-5. Jangan gunakan pitching 9.

“Nanti permintaan tersebut akan jadi perintah!” Ustaz ketawa. Saya ikut ketawa.

Cuma ada satu kelemahan jika kerap benar mengubah perabot.

Nanti kaki perabot akan patah.

Solusi saya mudah. Jika sudah patah, baiki.

Jika baiki pun masih patah, buang sahaja.

Rumah jadi lapang. Hati pun lapang.

“Habis, kalau orang?” tanya suami. Saya faham maksudnya.

Orang bukan perabot...

Kalau mahu masuk neraka, buanglah!

Hahahaha...

No comments: