Total Pageviews

Sunday, January 13, 2013

Sekangkang Kera Gergasi



ADA-MU (NAJWA LATIF)

Merenung ke luar jendela
Melihat kebesaran-Nya
Mensyukuri segala nikmat
Yang dikurniakan di dunia
Kau berikanku kekuatan
Tuk berpegang pada jalan
Walau penuh dengan cabaran
Kutahu ku ada-Mu Tuhan
Kerna Kau yang satu
Yang setia bersamaku
Di kala kujatuh kubangkit kerna-Mu
Kutahu ku ada-Mu di sisi ku selalu
Bantulah hamba-Mu mencari keredhaan-Mu
Ku tahu ku ada-Mu
Ku ada-Mu selalu
Kerna Kau yang satu
Yang setia bersama ku
Di kala kujatuh kubangkit kerna-Mu
Ku tahu ku ada-Mu di sisi ku selalu
Bantulah hamba-Mu mencari keredhaan-Mu
Ku tahu ku ada-Mu

Pagi hari minggu, di luar matahari tiada. Daun pokok palma yang carik bergoyang. Angin pagi menyebabkannya menari-nari. Burung kecil yang sudah kehilangan “tandas” gril tempat dia selalu bertenggek, mengubah tempat. Dia bertenggek pula di atas rod yang saya letakkan tumbuhan “janggut hantu”. Suami meletakkan replika burung berwarna emas, guna untuk menghalau burung kecil daripada membuang najisnya di situ. Tetapi strategi tidak menjadi. Burung itu cerdik. Tidak apalah, petang nanti akan mencuci lantai laman depan, jika bau daripada kandang kucing jiran “misteri” tidak mengganggu. Sudah seminggu lantai garaj tidak dicuci, ekoran bau yang sangat kuat.

Mungkin kena cari rumah lain juga jika pengerusi blok tidak mengambil tindakan atas aduan jiran-jiran pemilik tetap kediaman. Saya penyewa, bila-bila masa sahaja saya boleh cari rumah lain.

Sunyi seperti ini, saya mendengar radio. Carta nasyid pagi ini memberi kemenangan kepada kumpulan Destiny. Lagu si comel Najwa Latif pun ada tempat, barangkali tempat kedua atau ketiga. Lirik dan susunan lagunya cantik. Memang budak itu hebat. Seperti ibunya juga, yang pernah saya jumpa pada Hari Sastera di Melaka tahun lepas. Wajah mereka sama, tidak sukar untuk meneka yang mana satu ibunya daripada kumpulan penulis Johor itu.

Di radio, sirah kekasih Allah itu menjelma dalam lagu nasyid dan dendangan selawat. Lelaki yang kulitnya cerah kemerah-merahan itu sabarnya tiada tandingan, tutur kata menjadi teladan. Ada satu kenyataan juruhebah yang menyebut, “kita kata kita mencintai Rasulallah, tetapi apakah kita mengikut segala ajaran baginda?”

Dush! Terasa merah pipi sebelah kiri. Kita kaya retorik, tetapi realitinya, kita masih jauh daripada segala apa yang kita kata.

Mencuci dan mengemas rumah sekangkang kera ini rupa-rupanya tidak mudah lagi buat saya. Ia sudah jadi kera gergasi dan saya menjadi kecil seperti awang kenit yang diceritakan mak sebelum saya tidur kecil-kecil dahulu.

Sepuluh kali saya berhenti rehat, kerja masih belum selesai. Rumput-rumput kecil mengintai keluar daripada rekahan simen di bahagian belakang, menyebabkan saya mencangkung di situ berjam-jam. Hendak menggunakan alat apa pun tidak boleh, hanya mencabutnya dengan tangan. Ketiak kiri saya yang dibedah itu sudah mula sengal.

Kena cari ajinomoto juga nampaknya. Bancuh dengan air dan menyiramnya jika hari tidak hujan. Sekurang-kurangnya rumput itu mengambil masa yang sedikit lama sebelum tumbuh semula.

Tidak apalah jika sehingga tengah malam saya mencuci rumah sekangkang kera gergasi ini. Saya sendirian hari ini.

Waktu azan Zuhur berkumandang, tiba-tiba matahari menyimbah cahayanya le lantai aspal jalan di hadapan rumah. Tuti sedang menyidai kain yang banyak. Memang kerja mencuci kain untuknya tidak mengira waktu. Anaknya kecil dan ramai.

Saya membuka pintu hadapan.

Dia menoleh.

“Kak jangan keluar! Sudah sampai masuk ke dalam rumah!” katanya sambil menutup hidung. Dia jiran yang baik, selalu bimbang jika saya kembali tidak sihat berhadapan dengan kondisi kurang menyenangkan itu.

Saya tersengih faham.

Pintu ditutup. Menyendal lubang di kaki pintu dengan sehelai kain. Bau pandan yang saya letakkan dalam rumah, membantu ruang menjadi wangi.

Untuk ke sekian kalinya, saya kembali duduk bertapa dalam gua.

Meneruskan kerja mencuci rumah sambil mendengar cerita kekasih Allah yang sabarnya tiada bandingan!

Baru menghidu bau busuk najis kucing kami sudah bising.

Nabi kita dilempar najis manusia pun masih boleh tersenyum!

No comments: